Selasa, 8 Jun 2010

JK HAK:WAKIL APCO DIPANGGIL

JK Hak: Wakil APCO, Nazri dipanggil beri keterangan
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 9 Jun: Wakil syarikat APCO Worldwide dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz dipanggil Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kira-kira jam 11.20 pagi ini untuk memberi keterangan berhubung kes Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dirujuk kepada jawatankuasa itu.

Anwar yang ditemani peguam S Ambiga dan Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah turut untuk mengikuti keterangan yang diberikan oleh kedua-dua saksi itu walaupun tidak dijemput oleh jawatankuasa itu.

Bagaimanapun Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh tidak dibenarkan masuk oleh JK Hak dan Kebebasan Parlimen untuk mengikuti keterangan yang disampaikan mereka.

Dalam sidang media sebentar tadi, beliau telah membuat permohonan untuk turut serta mendengar keterangan itu.

Justeru, beliau mempersoalkan tindakan jawatankuasa berkenaan yang tidak membenarkannya dan peguma untuk berbuat demikian.

Anwar juga mempersoalkan jawatankuasa itu yang mengubah keputusan semalam yang membenarkannya membawa peguam semasa dipanggil memberi keterangan tetapi hari ini tidak memberi kebenaran pula.

"Keputusan diubah, sewaktu sidang mereka putuskan saya boleh bawa peguam, selepas sidang, peguam tidak dibenarkan. Keputusan boleh bawa peguam, memang diputuskan semalam, memang boleh.

"Yang tidak diputuskan semalam sama ada peguam boleh soal balas atau tidak," ujarnya.

Menurutnya, beliau memohon berulang kali kepada jawatankuasa itu supaya peguam perlu hadir bersama untuk mendengar keterangan wakil APCO dan Nazri.

"Saya adalah yang dituduh, saya pohon berulang kali kepada jawatankuasa, bagi peluang untuk kami menjelaskan mengapa kehadiran peguam itu perlu dan mengapa perlu saya dan peguam hadir untuk mendengar keterangan Nazri dan APCO," ujarnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan